Casper Tax is arts in opleiding tot chirurg en volgde de pilot ‘Hybride Small Private Online Course’ (‘Hybride SPOC’). Hierbij werken artsen in opleiding tot verschillende medische specialismen met elkaar samen op het gebied van palliatieve zorg. Voor hem was dit heel waardevol, vertelt hij. ‘Het is echt een toevoeging om van ervaring te wisselen met deelnemers die allemaal een andere achtergrond hebben. Die interactie, de discussies en dialogen, geven inzicht in het perspectief van al die verschillende artsen. Wat ervaren zij, waar lopen zij tegenaan en wat werkt wel en niet bij patiënten? Onderwijs wordt op deze manier multidisciplinair, en dat vond ik zelf het leukste en leerzaamste. We werden daarnaast echt geactiveerd, bijvoorbeeld door middel van een rollenspel waarbij iedereen werkt met een eigen casus en voorbeelden uit de praktijk. Zo is het niet alleen binnen de cursus toepasbaar, maar zeker ook in je dagelijkse werk.’
‘Focussen op voorbeelden uit de praktijk vind ik het mooist, omdat dat bij iedereen het meest leeft. Daar mag van mij nóg meer aandacht naar uitgaan’
Aios Casper Tax, deelnemer pilot Hybride SPOC
Nóg meer praktijk
Wat Tax minder vond, is dat er naar zijn mening nog te veel werd gefocust op de theorie. ‘Dat wat je had kunnen voorbereiden in je eigen tijd, vind ik een stuk minder belangrijk om te bespreken tijdens de fysieke bijeenkomst dan die interactie met elkaar. Theorie bespreken is naar mijn idee dan ook niet heel zinnig. Focussen op voorbeelden uit de praktijk vind ik het mooist, omdat dat bij iedereen het meest leeft. Daar mag van mij dus nóg meer aandacht naar uitgaan. Hoe dan ook zou ik de cursus zeker aanraden. Bijna elk specialisme krijgt te maken met palliatieve zorg, dus er valt voor iedereen wel wat te halen. Daarbij hebben we binnen de chirurgie niet altijd tijd om ons in elk onderdeel van de zorg te specialiseren, dus dan is het heel fijn als je daar iemand anders over kunt spreken. Dat wordt toch lastiger als je niet eens weet wat die ander kan betekenen. Ik wist bijvoorbeeld dat er een palliatief adviesteam is, maar die mensen daadwerkelijk een keer zien en spreken, maakt het een stuk laagdrempeliger.”
Expertbibliotheek
De tweede pilot die valt onder het experiment Interprofessionele Netwerkstage Palliatieve Zorg is ‘Expertbibliotheek’. Hierbij was Wendy Wolfe – opleider bij huisartsengeneeskunde en docent palliatieve zorg voor de differentiatie Huisartsopleiding Nederland – betrokken. De pilot houdt in dat artsen in opleiding een deskundige op het gebied van palliatieve zorg kunnen ‘lenen’ en hiermee in gesprek gaan, om zo hun kennis te vergroten over een specifiek onderwerp in de palliatieve zorg. Wolfe: ‘Het mooie aan Expertbibliotheek vind ik dat deelnemers hun leerdoel invullen en de bibliotheek daar vervolgens iemand bij zoekt. Het maakt deskundigen als het ware meer bereikbaar. Zonder dit had je als arts in opleiding misschien nooit durven hopen dat je zo iemand te pakken kreeg of het überhaupt geprobeerd, want die persoon heeft toch geen tijd of zit te ver weg. Expertbibliotheek verkleint de afstand en biedt de mogelijkheid om die expert wél te spreken.’
‘Het beoordelen van de opdrachten was erg leerzaam. Bijvoorbeeld over Narrative Communication, een communicatievorm die ik nog niet kende. Het is heel interessant om te lezen wat dat gesprek met de expert de arts in opleiding heeft gebracht’
Wendy Wolfe, opleider pilot Expertbibliotheek
Verplicht
Voor alle huisartsen in opleiding die de differentiatie doen en een opdracht moeten voldoen, is Expertbibliotheek dan ook perfect, vindt Wolfe. ‘In plaats van een meeloopstage zou Expertbibliotheek ook een mooie invulling kunnen zijn. Zeker voor mensen die qua leren auditief zijn ingesteld. Wel ben ik van mening dat de pilot nu nog iets te vrijblijvend is. Expertbibliotheek vindt het mooier als er getoetst zou worden, maar bij ons is de afronding in de vorm van een verslag. Ook dat levert een heel rijk leermoment op. Ik zou het daarom verplicht maken, zodat iedereen meedoet en de meerwaarde kan zien.’
Leerzaam
Zelf heeft Wolfe er overigens ook veel van geleerd. ‘Het beoordelen van de opdrachten van de artsen in opleiding en hun gesprekken met specialisten waren erg leerzaam. In één van de opdrachten ging het bijvoorbeeld over Narrative Communication, een manier van communicatie waar ik nog nooit van had gehoord. Het is heel interessant om te lezen wat dat gesprek met de expert de arts in opleiding heeft gebracht. Mijn advies aan opleidingen is dan ook: ga ervoor! Bied dit aan. Onderwijs speels en uitdagend houden, is één van de dingen die maken dat we leren.’
Auteur: Laura van Horik
Lees meer: