Het gesprek vond plaats op de valreep van 2020. Een bijzonder jaar, waarbij ook O²PZ zich heeft moeten aanpassen aan de nieuwe manier van werken, maar desondanks veel heeft kunnen bereiken.
O²PZ biedt subsidieverstrekker ZonMw achtwekelijks een rapportage aan over de voortgang van het programma. We vroegen Marijke eind december naar de stappen die gezet zijn in voorgaande periode, van 26 oktober tot 21 december. De oplevering van het onderwijsraamwerk was in deze periode het hoogtepunt. ‘Het is een enorme klus geweest’, vertelde Marijke. ‘Maar met een geweldig resultaat. Momenteel worden er binnen mbo, hbo en wo(+) vervolgstappen gezet om het onderwijsraamwerk te implementeren in het onderwijs. We merken wel dat dit over het algemeen moeizamer verloopt dan gehoopt, omdat onderwijsinstellingen hun prioriteit hebben liggen bij het aanpassen van hun onderwijs vanwege COVID-19 en minder bij het implementeren van palliatieve zorg in het onderwijs.’
Voortgang implementatie onderwijsraamwerk
Toch zijn er ook instellingen die al wel bezig zijn met de implementatie, die voor O2PZ de hoogste prioriteit heeft. ‘Onze werkgroepen hebben samen met contactpersonen van onderwijsinstellingen aan de hand van Onderwijsraamwerk Palliatieve Zorg 2.0 geïnventariseerd waar palliatieve zorg binnen het onderwijs zorg al een plek heeft, waar dit geoptimaliseerd kan worden en welke ondersteuning daarbij nodig is. Uit deze gesprekken blijkt dat er mooie resultaten worden geboekt. Maar we zien ook dat het voor veel hogescholen een behoorlijke uitdaging is. Ze zien een toename van studenten, hebben een tekort aan stageplaatsen, er zijn veel nieuwe docenten en ze worstelen nu met de combinatie van hybride, online- en fysiek onderwijs. De focus ligt hierdoor niet altijd op het optimaliseren van huidig onderwijs rondom palliatieve zorg en dat is begrijpelijk. Daardoor verschilt de voortgang van de implementatie sterk. Op 21 januari aanstaande is een vervolgbijeenkomst gepland met de contactpersonen van de hogescholen en de ambassadeurs van de onderwijsknooppunten. Tijdens deze bijeenkomst willen we een taakverdeling vaststellen om borging van programma O²PZ te genereren. We willen nóg meer samenwerking om voor te sorteren op de structuur zoals die in de borging moeten plaatsvinden. De ambassadeurs gaan daar een grote rol in spelen, maar daarover vertel ik je later meer.’
Nieuwe werkgroep
De oplevering van het onderwijsraamwerk heeft gevolgen voor de werkgroep WO. ‘Die werkgroep was met name ingericht om te werken aan het onderwijsraamwerk’, zegt Marijke. ‘Nu wordt door Jacqueline Gerritsen een nieuw flexibel netwerk van contactpersonen samengesteld dat de geneeskundeopleidingen en medische vervolgopleidingen gaat ondersteunen bij de implementatie van het raamwerk. Daarnaast heeft Jacqueline recent een workshop verzorgd op het MMV-congres.’
Handreikingen onderwijsraamwerk
Er wordt ook gewerkt aan handreikingen voor bij het onderwijsraamwerk. Marijke: ‘De handreiking wo(+) is inmiddels gereed voor publicatie en verspreiding en er wordt contact gelegd met de geneeskundige faculteiten voor verdere samenwerking om ook voor deze opleidingen te komen tot een goede handreiking.’
Onderwijstoolbox wordt verder ontwikkeld
De onderwijstoolbox is operationeel en inmiddels bekend bij opleidingsinstituten en aanbieders van bij- en nascholingsactiviteiten. ‘We nemen de taken nu over van Pasemeco en Edupal om het onderwijsmateriaal verder te ontwikkelen. Daarvoor is inmiddels een screeningscommissie samengesteld. Die commissie bestaat uit negen personen die allen een mooie mix van kennis en expertise meebrengen: Marjolein van Meggelen, Els Roelofs, Sabine Pieters, Arie Kooijman, Hilde Buiting, Hans Coolen, Gerard Castermans, Jojanneke Thiesen-van Staveren en Anke van de Vegte. Zij gaan controleren of het onderwijsmateriaal voldoet aan de criteria van O2PZ.’
Ambassadeurs van de onderwijsknooppunten
‘Tijdens de PZNL-dag op 1 december is door de werkgroep een presentatie gegeven over de onderwijsknooppunten en de ambassadeurs. De ambassadeurs zijn ook tijdens het landelijk consortiumoverleg aangehaakt. Op dit moment zijn ze bezig met het invullen van de eerste stand van zaken per consortiumregio, zodat de inrichting van de onderwijsknooppunten in elke regio via het digitale dashboard zichtbaar is. Hun rol is ontzettend belangrijk. We zetten de komende periode dan ook in om de ambassadeurs steeds meer te betrekken bij onze communicatie.’
Om met alle ambassadeurs te kunnen kennismaken, heb zij zich voorgesteld in een video: klik hier.
Bijzonder jaar
Het einde van het jaar is altijd een mooi moment voor een terugblik. Ook voor O2PZ was het een roerige tijd van hollen en stilstaan en het vinden van nieuwe werkvormen. Marijke: ‘Hoewel COVID-19 hier en daar wat roet in het eten heeft gegooid, hebben we heel veel kunnen bereiken. Als ik terugkijk naar de eerste periode van online-werken, hadden we er een hard hoofd in. Maar uiteindelijk zijn alle doelstellingen behaald en daar ben ik best trots op. Voor de komende maanden gaat onze aandacht vooral uit naar O2PZ Digitaal: op 1 maart aanstaande wordt de nieuwe website gelanceerd. Alweer een mijlpaal en een goed begin van het eerste kwartaal van 2021!’