Zorgdocenten die ervaringsleren en patiëntenparticipatie willen toepassen in hun onderwijs (mbo, hbo, wo/wo+)s, vinden op deze pagina inspiratie, tips, artikelen, linkjes naar literatuur, en de verhalen van docenten, studenten, en ervaringsdeskundigen om daarvoor te gebruiken.
Leren van de ervaringen van patiënten en mantelzorgers gaat verder dan theoretische kennis opdoen. Zorgdocenten die ervaringsleren en patiëntenparticipatie inzetten in hun lessen helpen hun studenten om zich nog beter voor te bereiden op wat zij in de praktijk kunnen tegenkomen. Zo leer je communicatie niet uit een boekje maar door het te doen. En je inleven in een patiënt en mantelzorger leer je door met henzelf te praten over wat zij wél en niet als aangenaam (hebben) ervaren.
Maar hoe verwerk je dit als zorgdocent in de eigen lessen? Op deze pagina staan tips, artikelen en informatie over wat de literatuur hierover zegt om hiervoor te gebruiken. Maar bijvoorbeeld ook een poster met QR-codes om te scannen, waarna je korte ervaringen (geluidsfragmenten) hoort van diverse mensen die met ervaringsleren te maken hebben. Deze poster is in de les te gebruiken. Probeer het zelf uit door de QR-codes te scannen.
Luister hier naar het gesprek tussen ervaringsdeskundigen Claudia van Deudekom en Tamimount Kaddouri en naar hun tips voor zorgverleners. Lees meer over Podcast met ervaringsdeskundigen Claudia van Deudekom en Tamimount Kaddouri
Als docent, opleider of onderwijsorganisatie zelf aan de slag met ervaringsleren en patiëntenparticipatie in het zorgonderwijs? Gebruik de tips in bijgaande pdf! Lees meer over Tips voor ervaringsleren en patiëntenparticipatie in het zorgonderwijs
Wat levert ervaringsleren in zorgonderwijs op? Scan de QR-codes op de poster - of de QR-codes in de losse bijlages - en hoor het verhaal van een zorgopleider/docent, ervaringsdeskundige, geneeskundestudent, naaste, en beleidsmaker in de zorg . Zie op de poster ook linkjes naar relevante literatuur! Lees meer over Tijd om ervaringsleren te ontdekken
Studenten aan de opleiding Pedagogiek van de Haagse Hogeschool worden niet alleen geschoold in kennis en vaardigheden, ze krijgen ook les van ervaringsdeskundigen. Je als student bewust worden van het perspectief van patiënten en hun naasten is onmisbaar om een goede zorgverlener te worden. Lees meer over Ervaringsleren: ‘Je haalt de werkelijkheid de klas binnen’
Patiëntenparticipatie in zorgonderwijs leert zorgverleners zich beter inleven in (ongeneeslijk) zieke mensen. Dat stelt Roos de Jonge, adviseur Patiëntenparticipatie in het UMC Utrecht. Hier is al veel ervaring opgedaan met structurele borging van het patiëntenperspectief in medisch onderwijs. Lees meer over Meer aandacht in het zorgonderwijs voor de mens achter de patiënt
Scan de QR-code en hoor het verhaal van Anita, docent aan een geneeskundefaculteit, over ervaringsleren. Lees meer over Anita, geneeskundedocent
Scan de QR-code en hoor het verhaal van Marcel, ervaringsdeskundig met de ziekte CRPS, over ervaringsleren. Lees meer over Marcel, ervaringsdeskundig met CRPS
Scan de QR-code en hoor het verhaal van Christel, naaste van Ed, over ervaringsleren. Lees meer over Christel, naaste van Ed
Scan de QR-code en hoor het verhaal van Froukje, student geneeskunde die net klaar is met haar bachelor, over ervaringsleren. Lees meer over Froukje, student geneeskunde
Scan de QR-code en hoor het verhaal van Sijm, beleidsmaker in de zorg, over ervaringsleren. Lees meer over Sijm, beleidsmaker in de zorg
Home Actueel Over O²PZ Onderwijsplatform palliatieve zorg Onderwijsknooppunt palliatieve zorg
Stuur een bericht
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.