Jojanneke en Gerard, zijn de twee O²PZ-projectleiders die de screeningscommissie aansturen.
Ze hebben er de meest recente tussenstand even bij gepakt: 377 onderwijsmaterialen telt de toolbox van het Onderwijsplatform Palliatieve Zorg op Palliaweb op dit moment. Het grootste deel van de materialen stond al op Palliaweb, maar was nog niet gescreend en goed gelabeld als onderwijsmateriaal of achtergrondmateriaal. Er was kant en klaar materiaal bij dat alleen nog het juiste filter moest krijgen om het zoeken te vergemakkelijken. Maar ook tools waarin nog een leerdoel ontbrak, of een passende onderwijsopdracht: twee belangrijke screeningsvoorwaarden. Jojanneke: ‘Dat sturen we dan terug naar de aanbieder, met het verzoek dit aan te vullen. Daarnaast zijn er tools die we kwalificeren als achtergrondmateriaal: richtlijnen, protocollen, een gedeelte uit een boek, of artikel. Een klein deel van de materialen is definitief afgekeurd. Bijvoorbeeld omdat de informatie verouderd was, of gewoon omdat een link niet meer werkte.’
Bekijk het Onderwijsplatform
Juiste filters
Zelf is Jojanneke op dit moment bezig met het screenen van nieuw materiaal voor het Keuzedeel Palliatieve Zorg, dat is ontwikkeld door O²PZ voor de mbo niveau’s 3 en 4. “Het mooie van de tools in dit keuzedeel is dat ze ook uiterst geschikt zijn voor andere onderwijsniveau’s. De opdrachten zijn gelabeld in ‘starter', ‘gevorderd’, en ‘beroepsbekwaam’, met name het laatste label kan ook gebruikt worden voor andere onderwijsniveau’s. Met de juiste filters kun je dat materiaal straks ook los in de toolbox vinden als je bijvoorbeeld zoekt naar onderwijs over zingeving of advanced care planning en dan inzetten op bijvoorbeeld hbo-niveau.”
Het toekennen van filters aan het keuzedeel is een goed voorbeeld van de betrokkenheid en energie van de screeningscommissie, vindt Gerard. “Als mensen enthousiast zijn over het materiaal, zijn ze ook gemotiveerd om het op een slimme manier te plaatsen. Voor dit keuzedeel moesten zo’n 150 tools worden gescreend. Binnen no-time boden zich twee leden aan om ermee aan de slag te gaan. Zo bouwen we samen aan een rijke, en steeds groeiende onderwijsdatabase.”
Divers materiaal
Wat valt ze op, het beoordeelde materiaal overziend? Jojanneke: 'Dat het zo divers is. Niet alleen de inhoud maar ook de vorm. Van kennisclips tot documentaires. Van webinars tot blended-learning: een combinatie van e-learning en live-onderwijs. Alles zit erin. Een mooi voorbeeld vind ik het blended learning pakket palliatieve zorg, beschikbaar gesteld door het IKNL. Ook de masterclass COVID-19 en palliatieve zorg van het LUMC, een basisscholing voor naasten, vond ik van hoge kwaliteit.' Gerard noemt de documentaireserie ‘Kijken in de Ziel’ van Coen Verbraak, met portretten van mensen die niet lang meer te leven hebben. 'Ik gebruik zelf graag beeld in mijn lessen. Voor deze serie is voor elk onderwijsniveau bekeken welke opdrachten er bij passen. Het is prachtig als je aan de hand van één persoonlijk verhaal van een patiënt, op verschillende niveaus onderwijs kunt aanbieden.' Ook over het grote aanbod docentenhandleidingen is hij zeer te spreken. 'Hoe bouw je een les over een specifiek onderwerp als zorg voor de zorgverlener? Het maakt het werk van docenten en opleiders een stuk gemakkelijker.'
Nieuw materiaal is welkom!
Een onderwerp waarover nog wat minder te vinden is, is nazorg, zegt Jojanneke. 'Materiaal over rouw en verliesverwerking, gericht op de mantelzorger, maar ook op de zorgverlener die ermee te maken krijgt, is erg welkom.' Gerard zou graag zien dat het aanbod onderwijsmateriaal dat geschikt is voor mbo-niveau 2 wordt uitgebreid. 'Daarvoor moeten het taalgebruik en de begrippen soms worden aangepast.' Ook voor het aanvullen van bestaand materiaal met casussen uit de praktijk houdt de screeningscommissie zich aanbevolen. 'Als je een mooie ervaring hebt vanuit de praktijk, waarvan je denkt: dit past goed bij een bepaald type onderwijsmateriaal, neem dan contact met ons op. Als we die kennis met elkaar delen, hoeft nergens nog iemand opnieuw het wiel uit te vinden.'
Aanbieden onderwijsmateriaal