Jullie zijn in januari begonnen met het meerjarenproject Implementatie palliatieve zorg in het curriculum. Wat was de aanleiding?
‘Ten eerste viel de grote vraag naar bij- en nascholingen over dit thema vanuit het werkveld op. Ook het programma O²PZ, waarbij een aantal leden van ons college betrokken is, speelde mee. We zijn daarnaast geïnspireerd door onze regio-partner Hogeschool Saxion, die een minor palliatieve zorg ontwikkelt. Daarnaast speelde dat wij nog geen keuzedeel palliatieve zorg hadden en wilden de coördinatoren palliatieve zorg in de regio graag een doorlopende leerlijn palliatieve zorg opzetten.’
Hoe zijn jullie te werk gegaan?
‘We zijn eerst gaan beschrijven wat er al is, onder meer gebruikmakend van de onderwijsscan* van O²PZ. Hoewel we die niet altijd één op één langs onze onderwijsraamwerken konden leggen, gaf dit een goed overzicht van wat er wel en niet was.’
Wat kwam daaruit naar voren?
‘Dat er vooral hiaten zijn in de aansluiting op de praktijk. Ook nieuwere inzichten ontbreken vaak nog. Veel onderwijs is nog gebaseerd op de opvatting dat palliatieve zorg iets is van de laatste drie maanden van het leven. Om die hiaten aan te vullen hebben we binnen onze opleidingsteams ambassadeurs aangesteld die zich blijvend met palliatieve zorg in het curriculum bezighouden. We willen van palliatieve zorg een vanzelfsprekend onderdeel van zowel de bij- en nascholingen als van onze docentstages maken. Docenten die dit thema centraal stellen in hun stage, zullen het meer in hun lessen opnemen.’
‘We hebben vier jaar uitgetrokken voor de implementatie. Dat is lang, maar die tijd heb je nodig, begrepen we ook van onze collega’s van Saxion.’
Welke stappen zijn inmiddels gezet?
‘Er hebben zich 13 docenten van uiteenlopende zorgopleidingen binnen onze mbo aangemeld voor de docentenscholing verzorgd door O²PZ. Ook maakten wij een filmpje voor onze collega’s om hen te enthousiasmeren. In het filmpje vertellen docenten en studenten over het project binnen ons mbo en roepen wij onze 200 collega’s op om zich aan te sluiten. Op dit moment bekijken we hoe we het Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0 een plek kunnen geven in ons curriculum.’
Op welke manier krijgen de cohorten met deze implementatie te maken?
‘Vanaf schooljaar 2022/2023 zal palliatieve zorg verankerd moeten zijn in het reguliere curriculum. Voor het komende jaar zullen we vooral onderdelen aanpassen en soms toevoegen. Voor de oudere cohorten gaan we een inhaalslag organiseren. We overwegen voor de jaarlijkse themadag in januari een studiedag palliatieve zorg te organiseren. Het Onderwijsplatform Palliatieve Zorg op Palliaweb met daarop onderwijsmateriaal en de bij- en nascholingen komt voor ons precies op tijd. Met name de onderdelen in het keuzedeel gericht op starters zijn voor ons een mooi toetsinstrument voor ons eigen curriculum.’
Wat hopen jullie in 2024 bereikt te hebben?
‘Dan moet de implementatie in het curriculum zijn voltooid, net als het keuzedeel verdieping. We hopen dat elke docent tijdens de docentstage aandacht houdt voor palliatieve zorg. De bij- en nascholingen voor het werkveld blijven we aanbieden tot het punt dat het misschien niet meer nodig is: als de palliatieve zorg volledig is verankerd in het curriculum.
Het is fijn dat ook binnen de Maatschappelijke Zorg (MZ-) en Algemene Gezondheidszorg (AG-) opleidingen de aandacht voor palliatieve zorg toeneemt. Onlangs heeft zich een docent uit de opleiding doktersassistent gemeld voor de O²PZ scholing. Per komend schooljaar wordt de MZ-opleiding aan ons college toegevoegd. Dat zal, net als de verbinding met Saxion, tot vanzelfsprekende en kortere lijnen leiden in het licht van interprofessionele palliatieve zorg.’
Welke tips heb je voor collega-mbo’s die hun curriculum willen aanpassen?
‘Neem er ruim de tijd voor. Wij zijn blij dat ons MT ons die tijd heeft gegeven.
Investeer in ambassadeurs, in docenten die er enthousiast over zijn. Dan krijg je een soort vliegwiel-effect. Ga voor maximale verbinding: met het werkveld, met instellingen uit de regio’s, maar ook met studenten. In het filmpje wat wij binnen onze mbo maakten, komt een student aan het woord die zegt zo’n eerste gesprek over palliatieve zorg moeilijk te vinden. Het is belangrijk daar met studenten over te praten, om te vragen wat ze nodig hebben. En voor docenten geldt dat praktijkstages essentieel zijn om hun eigen deskundigheid rond dit onderwerp te bevorderen.’
*Meer informatie over de onderwijsscan kunt u op vragen bij Gerard Castermans.