Palliatieve zorg prominenter aan bod laten komen in de geneeskundeopleidingen, zónder dat dit leidt tot verdere uitbreiding van de opleidingsprogramma’s. Dat is de uitdaging waar ook het LUMC voor staat. Vandaar dat dit het centrale vraagstuk was tijdens de tweedaagse MasterMinds Challenge in het LUMC, die op 12 en 13 mei jl. in samenspraak met O2PZ-projectleider Josefien de Bruin is gehouden. De MasterMinds Challenge is een verplicht onderdeel van de Master Geneeskunde bij LUMC. Studenten krijgen er studiepunten voor die zij nodig hebben om de master te behalen. Iedere editie van de MasterMinds Challenge behandelt een ander vraagstuk, waarbij in mei onderwijsimplementatie van palliatieve zorg aan bod kwam. Uitdaging voor de geneeskundestudenten: werk ideeën uit om palliatieve zorg binnen de bestaande onderwijsvorm van LUMC een prominentere plek te geven.
‘Masterstudenten betrekken bij onderwijsimplementatie levert docenten en onderwijskundigen juist hele nieuwe inzichten en ideeën op’
Oplossingen ‘aan de man’ brengen
Op de eerste Challenge-dag schetste prof. dr. Yvette van der Linden de kaders van de probleemstelling en manieren waarop de masterstudenten hun ideeën konden uitwerken. ’s Middags kregen de studenten de gelegenheid om specialist ouderengeneeskunde en LUMC-docent drs. Debby Ras te bevragen met hun tussentijdse vragen tijdens een vragenuurtje. Op de ochtend van de tweede dag hield de MasterMinds -organisatie een workshop pitchen: hoe kun je een verhaal aansprekend ‘aan de man’ (of vrouw) brengen, zonder dat je presentatie saai is, of louter gevuld met feitelijkheden. ’s Middags pitchten zes studentengroepen de oplossingen die zij hadden bedacht. Deze oplossingen hebben zij ook meer gedetailleerd uitgewerkt, waarvoor zij ook een beoordeling krijgen.
Inspiratie voor docenten en onderwijskundigen
Natuurlijk zijn docenten en onderwijskundigen in staat om zelf oplossingen te bedenken voor het prominenter aan bod laten komen van palliatieve zorg in het geneeskundeonderwijs. Maar uit de LUMC MasterMinds Challenge is gebleken dat het betrekken van masterstudenten hele nieuwe inzichten en ideeën oplevert. Die ook nog eens heel nauw aansluiten op de belevingswereld en voorkeurs-leermethodes van studenten. Mooie bonus is dat de out-of-the-box ideeën van de studenten inspiratie kunnen opleveren voor docenten en onderwijskundigen om ook zelf nog meer out-of-the-box te denken. Kortom: win-win voor zowel de masterstudenten, de onderwijsinstelling als het voor het palliatieve zorgonderwijs.
Auteur: Betty van Wijngaarden
Nieuwsgierig welke goede ideeën de LUMC-masterstudenten hadden? Houd de website van O²PZ in de gaten voor het vervolgartikel dat inzoomt op hun out-of-the-box oplossingen voor onderwijsimplementatie palliatieve zorg.