Heeft u zich eerder al aangemeld als deelnemer aan het symposium? Check dan de mail die op 13 februari jl. naar u is verstuurd waarmee u zich kunt registreren voor de parallelsessies van uw keuze.
Heeft u zich nog niet aangemeld als deelnemer aan het symposium, maar wilt u dat wel? Dan hebben we goed nieuws: er is nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar! Het symposium is bedoeld voor (aankomende) zorgverleners, opleiders/docenten, beleidsmakers en ontwikkelaars in het zorgonderwijs. Standaardprijs voor deelname is € 45,-, inclusief koffie/thee en lunch (er is een gereduceerd studententarief van € 25,-). Voor meer informatie over het programma en de locatie, klik hier>>
Bekijk hier het programma en andere algemene informatie
Aanmelden voor het symposium? Er zijn nog enkele plaatsen!
Overzicht parallelsessies
- Parallelsessie 1. Samenwerken in de eerstelijns palliatieve zorg begint in de opleidingen: een interdisciplinaire PaTz simulatie
- Parallelsessie 2. Interprofessioneel samenwerken: lessen uit de kinderpalliatieve zorg
- Parallelsessie 3. Interprofessioneel opleiden in de palliatieve zorg; leren voorbij je eigen discipline, waar liggen de (buiten)kansen?
- Parallelsessie 4. Zoeken naar zin: Masterclass Zingeving en spiritualiteit in de palliatieve zorg
- Parallelsessie 5. Samenwerking tussen zorg en sociaal domein: een palliatieve benadering in de volle breedte!
- Parallelsessie 6. Het Vooroordelenspel
- Parallelsessie 7. Studenten en docenten samen aan de slag met interprofessioneel onderwijs
- Parallelsessie 8. Hoe ontwikkel je interprofessioneel onderwijs in de praktijk?
- Parallelsessie 9. Test uw kennis over palliatieve zorg met deKennistestbank
- Parallelsessie 10. Lancering Docentenprofiel Palliatieve Zorg 2.0
- Parallelsessie 11. Een ‘snoepwinkel’ aan werkvormen voor het onderwijs palliatieve zorg
Parallelsessie 1. Samenwerken in de eerstelijns palliatieve zorg begint in de opleidingen: een interdisciplinaire PaTz simulatie
Stichting PaTz
Wat zou het leerzaam zijn om al tijdens de zorgopleiding te ervaren dat je door samenwerking betere palliatieve zorg kunt bieden. Vanuit die gedachte biedt Stichting PaTz een interdisciplinaire PaTz simulatie, toepasbaar in opleidingen voor wijkverpleegkundigen en huisartsen.
In deze simulatie krijgt elke deelnemer een eigen rolbeschrijving, met informatie over de patiënt en diens situatie. Door gezamenlijk de patiënten multidimensionaal te bespreken, ervaren deelnemers dat de verschillende perspectieven een completer beeld geven. Dit leidt tot meer anticiperen en een passender zorgplan voor de patiënt en diens naasten. Bovendien ontstaat er uitwisseling over medische en verpleegkundige expertise, werkwijzen en (voor)oordelen over elkaars rol.
Evaluaties van de huisartsenopleiding VUmc met Hogeschool InHolland zijn heel positief. Wij bieden u graag een voorproefje!
Samenwerken leer je niet door apart op te leiden: een PaTz simulatie als smaakmaker voor samenwerking in de eerstelijns palliatieve zorg.
Voor wie:
Opleiders, docenten, curriculummakers, zorgverleners, met name in de eerste lijn.
Sprekers:
- José Maas, wijkverpleegkundige gespecialiseerd in palliatieve zorg, adviseur Stichting PaTz
- Astrid Kodde, kaderhuisarts palliatieve zorg, adviseur Stichting PaTz
Terug naar boven
Parallelsessie 2. Interprofessioneel samenwerken: lessen uit de kinderpalliatieve zorg
Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg
Nieuwsgierig hoe je randvoorwaarden kunt scheppen voor interprofessioneel leren? Of naar welke werkvormen en tools je hiervoor kunt inzetten? Laat je inspireren tijdens deze interactieve sessie door best practices uit de kinderpalliatieve zorg die je handvatten geven voor de eigen (onderwijs)praktijk.
De kinderpalliatieve zorg is bij uitstek een vakgebied waarbij interdisciplinaire samenwerking centraal staat en vele domeinen samenkomen (zoals onderwijs, sociaal domein, intra- en extramurale zorg) door de complexiteit van de casuïstiek. Daarom leent het zich goed om geleerde lessen te vertalen naar een bredere doelgroep.
Voor wie:
Eenieder die bezig is in/met het onderwijs (beleidsmakers, zorgverleners, docenten en opleiders) en inspiratie wil opdoen over hoe je een les/minor/vak interprofessioneel kunt aanvliegen.
Sprekers:
- Mara van Stiphout, beleidsadviseur Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg
- Marjolein Koot, opleidingscoördinator Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg
Terug naar boven
Parallelsessie 3. Interprofessioneel opleiden in de palliatieve zorg; leren voorbij je eigen discipline, waar liggen de (buiten)kansen?
Onderwijsknooppunt palliatieve zorg Limburg en Zuidoost-Brabant
Palliatieve zorg doe je nooit alleen, daar heb je anderen voor nodig. Dat geldt ook voor het ónderwijs palliatieve zorg. Leer van en mét elkaar om zo tot een betere zorgverlening te komen. Regionaal Onderwijsknooppunt palliatieve zorg Limburg en Zuidoost-Brabant deelt tijdens de sessie werkvormen en goede voorbeelden van interprofessioneel opleiden op diverse onderwijsniveaus. Het doel is om deelnemers te inspireren en te motiveren om aan de slag te gaan met interprofessioneel opleiden.
Voor wie:
Alle professionals vanuit de zorg of vanuit het onderwijs die te maken hebben met het geven van, of het faciliteren van onderwijs over palliatieve zorg. Denk daarbij aan gastlessen, klinische lessen, presentaties, coaching, bedside teaching, intervisie, et cetera.
Sprekers:
- Sabine Pieters, docent/coördinator palliatieve zorgopleidingen, ambassadeur Onderwijsknooppunt palliatieve zorg Limburg en Zuidoost-Brabant
- Els Knapen, coördinator Netwerk Palliatieve Zorg Westelijke Mijnstreek, coördinator Centrum voor Levensvragen
- Desirée Meertens, coördinator Netwerk Palliatieve Zorg Midden-Limburg, projectadviseur palliatieve zorg bij De Zorggroep
Terug naar boven
Parallelsessie 4. Zoeken naar zin: Masterclass Zingeving en spiritualiteit in de palliatieve zorg
FiniVita
Aandacht voor zingeving en spiritualiteit verdiept je relatie met je patiënten en voedt jouw eigen professionele zingeving/spiritualiteit. Verankering in je eigen beroepspraktijk en borging doe je samen met de geestelijk verzorger in de rol van expert/specialist.
Al vóór het verschijnen van de eerste multidisciplinaire Richtlijn voor Zingeving en spiritualiteit in de palliatieve zorg in 2010 (toen met de titel ‘Spirituele zorg’) vindt er jaarlijks een interdisciplinaire training plaats. Artsen, verpleegkundigen, geestelijk verzorgers aangevuld met onder andere beeldend of kunstzinnig begeleiders oefenen gezamenlijk een aantal tools en modellen zoals die in de richtlijn aangeboden worden. Juist in het samen leren, ontdekken deelnemers ook hun eigen specifieke rol, mogelijkheden én taal ten aanzien van de spirituele dimensie op basis van onder andere het ABC-model (Aandacht, Begeleiding en Crisis of Complexiteit). In deze sessie gebruiken we een enkele van de werkvormen uit de Masterclass.
Voor wie:
Artsen, verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten, geestelijk verzorgers, medisch maatschappelijk werkers, fysiotherapeuten, psychologen, beeldend begeleiders, opleiders en managers.
Sprekers:
- Joris de Lange, geestelijk verzorger
- Marjanne Dijk, geestelijk verzorger
- Joep van de Geer, geestelijk verzorger en kennismakelaar zingeving, spiritualiteit en geestelijke verzorging
Terug naar boven
Parallelsessie 5. Samenwerking tussen zorg en sociaal domein: een palliatieve benadering in de volle breedte!
Agora
Wensen en behoeften van mensen in de laatste levensfase en hun naasten zijn méér dan alleen zorgvragen. Daarom is het belangrijk om de lokale sociale kaart te kennen en te weten met wie je kunt samenwerken of naar wie je kunt doorverwijzen om samen – domeinoverstijgend – de kwaliteit van leven van je patiënt/cliënt te verbeteren. Tijdens de sessie onderzoek je met andere deelnemers welke wensen en behoeften mensen in de laatste levensfase en hun naasten hebben op de vier dimensies van de palliatieve benadering (fysiek, psychisch, sociaal, zingeving). Deelnemers oefenen tijdens deze sessie hiermee aan de hand van een gefilmd portret van Peter (met de ziekte van Parkinson) en zijn partner. Want Peter is méér dan een patiënt met Parkinson.
Welke professionals uit de zorg of het sociaal domein zijn betrokken of zouden betrokken kunnen zijn? Waar ligt je eigen focus, wat weet je zelf over het belang van die andere dimensies voor je patiënt /cliënt? Interprofessioneel samenwerken en leren van elkaar is het centrale thema waar Agora in een aantal lokale proeftuinen inmiddels mooie ervaringen mee heeft opgedaan, samen met professionals en vrijwilligers werkzaam in de palliatieve zorg en het sociaal domein. Klik hier voor een voorbeeld van zo’n proeftuin.
Voor wie:
Professionals en vrijwilligers(organisaties) uit de palliatieve zorg en het sociaal domein die te maken hebben met thuiswonende mensen met een ongeneeslijke aandoening en/of kwetsbaarheid door hoge leeftijd, en hun naasten.
Sprekers:
- Sandrina Sangers, beleidsadviseur Zorg en Sociaal domein bij Agora
- Carolien Neefjes, beleidsadviseur Zorg en Sociaal domein bij Agora
Terug naar boven
Parallelsessie 6. Het Vooroordelenspel
Radboudumc
Weet jij welke vooroordelen je hebt over collega’s in de andere lijn? Bewustwording hiervan kan de samenwerking met andere disciplines verbeteren. Deelnemers aan het Vooroordelenspel bespreken de heersende vooroordelen over hun eigen en andere disciplines met elkaar. Zij staan stil bij het effect op de samenwerking en komen vandaaruit met voorstellen tot verbetering.
Voor wie:
Opleiders, docenten, onderwijsontwikkelaars, (toekomstige) zorgverleners: verpleegkundigen, paramedici, aios en supervisoren.
Sprekers:
- dr. Natasja Looman, psycholoog en projectmanager interprofessionele educatie (IPE) Radboudumc
- Linda Bruggink (MSc), onderwijskundig adviseur medische vervolgopleidingen Radboudumc, projectleider Netwerkstage Palliatieve Zorg O²PZ
Terug naar boven
Parallelsessie 7. Studenten en docenten samen aan de slag met interprofessioneel onderwijs
Regionaal Onderwijsknooppunt palliatieve zorg Ligare, Hogeschool Saxion, RUG
Vanuit de behoefte van geneeskunde- en hbo-v-studenten en -docenten is er door Saxion en de RUG een pilot ontwikkeld om interprofessioneel onderwijs praktisch vorm te geven. Deze pilot wordt tijdens de sessie gebruikt om van elkaar te leren en elkaar te inspireren om gewoon zélf aan de slag te gaan.
Voor wie:
Onderwijsontwikkelaars, docenten en studenten van verschillende (zorg)opleidingen en niveaus.
Sprekers:
- Liesbeth Hazelhorst, docent Hogeschool Saxion, ambassadeur regionaal Onderwijsknooppunt palliatieve zorg Ligare
- Kim Vermeirsch, specialist ouderengeneeskunde, docent RUG
- Jenske Geerling, verpleegkundig specialist palliatieve zorg UMCG, ambassadeur regionaal Onderwijsknooppunt palliatieve zorg Ligare
Terug naar boven
Parallelsessie 8. Hoe ontwikkel je interprofessioneel onderwijs in de praktijk?
AmsterdamUMC locatie VUmc, Inholland Hogeschool
Interprofessioneel onderwijs en opleiden in de praktijk kent veel verschillende vormen, definities, hindernissen, meningen en initiatieven waar docent, opleider en onderwijsontwikkelaar mee om moet leren gaan. Waar veel initiatieven zijn, wordt veel geëxperimenteerd, maar gebeurt dit wel op de juiste manier? Deelnemers aan de sessie bediscussiëren een aantal belangrijke stellingen over interprofessioneel onderwijs.
Voor wie:
Docenten, opleiders en zorgverleners die interesse hebben in het opzetten van interprofessioneel onderwijs (in de praktijk) of nieuwe inzichten willen krijgen voor hun eigen onderwijs. Tevens is het interessant voor beleidsmakers en onderwijsontwikkelaars voor het opdoen van nieuwe ideeën en andere inzichten.
Sprekers:
- dr. Jelle Tichelaar, bijzonder lector Interprofessionele samenwerking en medicatieveiligheid Inholland Hogeschool en AmsterdamUMC, locatie VUmc
- dr. Michael Reumerman, arts-klinisch farmacoloog AmsterdamUMC locatie VUmc en Inholland Hogeschool
Terug naar boven
Parallelsessie 9. Test uw kennis over palliatieve zorg met deKennistestbank
Prove2Move
Deelnemers aan deze sessie kunnen zelf aan de slag om hun kennis over palliatieve zorg te testen. Met deKennistestbank voor Mbo Zorg en Welzijn krijg je inzicht in je kennis en het is tevens een leermiddel. Elk kennisitem heeft een kennisflits met bronvermelding waardoor je direct meer over het onderwerp kunt leren.
Voor wie:
Opleiders, docenten, zorgverleners, beleidsmakers en onderwijsontwikkelaars.
Spreker:
- Wil de Groot-Bolluijt (MScN), projectleider deKennistestbank van Prove2Move
Terug naar boven
Parallelsessie 10. Lancering Docentenprofiel Palliatieve Zorg 2.0
Programma Scholing Palliatieve Zorg, gefinancierd door KWF
Het programma Scholing Palliatieve Zorg zet zich in om vóór oktober 2026 in totaal 480 zorgdocenten en ruim 3500 zorgverleners – mbo-, hbo- en wo-niveau – (bij) te scholen in palliatieve zorgverlening aan ongeneeslijke kankerpatiënten. Het nieuwe Docentenprofiel Palliatieve Zorg 2.0 dat tijdens deze sessie wordt gelanceerd, vormt de basis voor de (bij)scholing van huidige en aankomende zorgdocenten. Deelnemers worden tijdens de sessie op interactieve wijze meegenomen in de competenties (die de docent/deskundige al heeft of nog kan ontwikkelen) die in het Docentenprofiel Palliatieve Zorg 2.0 staan beschreven. Eén van de manieren waarop docenten hun kennis over palliatieve zorg aan ongeneeslijke kankerpatiënten kunnen updaten, is door deel te nemen aan de training die het programma Scholing Palliatieve Zorg ontwikkelt.
Voor wie:
Verzorgenden, verpleegkundigen en artsen en verpleegkundig specialisten en docenten
Sprekers:
- Philo Logister, projectleider Professionalsering van docenten bij programma Scholing Palliatieve Zorg
- Marjolein van Meggelen, projectleider Docentenprofiel palliatieve zorg 2.0. bij programma Scholing Palliatieve Zorg
Terug naar boven
Parallelsessie 11. Een ‘snoepwinkel’ aan werkvormen voor het onderwijs palliatieve zorg
Diverse organisaties
Kom proeven in onze ‘snoepwinkel’ en ontdek allerlei verschillende werk- en onderwijsvormen over palliatieve zorgverlening voor het mbo-, hbo- en wo-zorgonderwijs, waar je als zorgverlener trouwens ook gelijk in de praktijk mee aan de slag kunt. Onder andere een Triviantspel over Palliatieve Zorg, betekenisvolle studentenopdrachten, en praten over leven en dood tijdens ‘Death over dinner’. Maar je kunt ook in gesprek met vertegenwoordigers vanuit het examenconsortium (mbo) over wat ze voor jou kunnen betekenen en een inkijkje krijgen in wat zij doen met palliatieve zorg, kennismaken met ‘CURA’, een methode ter ondersteuning bij morele twijfel in de zorgpraktijk, of kennismaken met een interactieve basisscholing palliatieve zorg voor aios vanuit E-infuse, en nog veel meer. Voor elke smaak wat wils!
Voor wie:
Zorgverleners, opleiders in zorginstellingen, docenten en studenten in mbo, hbo en wo en WO en anderen.
Terug naar boven