Zorgdocenten die ervaringsleren en patiëntenparticipatie willen toepassen in hun onderwijs (mbo, hbo, wo/wo+)s, vinden op deze pagina inspiratie, tips, artikelen, linkjes naar literatuur, en de verhalen van docenten, studenten, en ervaringsdeskundigen om daarvoor te gebruiken.
Leren van de ervaringen van patiënten en mantelzorgers gaat verder dan theoretische kennis opdoen. Zorgdocenten die ervaringsleren en patiëntenparticipatie inzetten in hun lessen helpen hun studenten om zich nog beter voor te bereiden op wat zij in de praktijk kunnen tegenkomen. Zo leer je communicatie niet uit een boekje maar door het te doen. En je inleven in een patiënt en mantelzorger leer je door met henzelf te praten over wat zij wél en niet als aangenaam (hebben) ervaren.
Maar hoe verwerk je dit als zorgdocent in de eigen lessen? Op deze pagina staan tips, artikelen en informatie over wat de literatuur hierover zegt om hiervoor te gebruiken. Maar bijvoorbeeld ook een poster met QR-codes om te scannen, waarna je korte ervaringen (geluidsfragmenten) hoort van diverse mensen die met ervaringsleren te maken hebben. Deze poster is in de les te gebruiken. Probeer het zelf uit door de QR-codes te scannen.
Scan de QR-code en hoor het verhaal van Anita, docent aan een geneeskundefaculteit, over ervaringsleren.
Home Actueel Over O²PZ Onderwijsplatform palliatieve zorg Onderwijsknooppunt palliatieve zorg
Stuur een bericht
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.