Hieronder vindt u de parallelsessies waaruit u kunt kiezen tijdens het Symposium onderwijs palliatieve zorg. Bij elke sessie staat voor wie deze het meest interessant is.
Aanmelden
Dr. Stephanie Ament, Maastricht University en een patiëntenvertegenwoordiger van Harteraad
MUMC+ en Radboud UMC hebben het hulpmiddel I-HARP (Identificeren van patiënten met HARrtfalen met Palliatieve zorgbehoeften) ontwikkeld voor het inventariseren van palliatieve zorgbehoeften bij patiënten met gevorderd hartfalen. Het hulpmiddel kan in de eerstelijn, tweedelijn en in verpleeghuizen worden ingezet. In deze workshop leert u meer over dit nieuwe hulpmiddel en de ondersteunende I-HARP-educatie. Ook wordt nader ingegaan op het interprofessionele samenwerken met I-HARP. Met de handvatten van I-HARP bent u in staat op tijd palliatieve zorg in te zetten bij patiënten met gevorderd hartfalen.
Voor wie? Zorgprofessionals die meer willen leren over het hulpmiddel I-HARP en over de interprofessionele toepassing van I-HARP in de zorgpraktijk.
Terug naar boven
Dr. Marijke Noome, hoofddocent Palliatieve Zorg, lectoraat Verpleegkunde, Saxion Hogeschool
Marijke Noome verzorgt een online escape room over palliatieve zorg. Wie heeft de meest recente kennis over palliatieve zorg paraat en welk team is als eerste ontsnapt uit de escape room?
Voor wie? (Zorg)professionals die hun eigen deskundigheid of die van collega’s ten aanzien van palliatieve zorg willen vergroten. Docenten die overwegen om deze tool in te zetten in hun onderwijs.
Yvette van der Linden en Paula Broersen, onderwijskundigen
Palliatieve zorg komt onvoldoende naar voren in de opleiding van aios. Op een innovatieve en laagdrempelige wijze wordt de basis over palliatieve zorg via een online-cursus aangeboden. Yvette van der Linden en Paula Broersen brengen u de beginselen bij en gaan graag met u in discussie over de uitdagingen binnen palliatieve zorg. In deze cursus leert u bovendien van de specialismen en aanpak van collega’s in andere ziekenhuizen.
Voor wie? Aios Medisch specialisten Leerhuizen
Yvo Kesler, kaderhuisarts Palliatieve Zorg en wijkverpleegkundige
Het tijdig markeren van de palliatieve fase helpt om een goede focus op de zorgverlening te krijgen. Maar in de praktijk blijkt dat het voeren van gesprekken over deze fase lastig is, zeker als de persoon in kwestie dementerend is. Tegelijkertijd hebben degene met dementie en zijn mantelzorgers vaak wel behoefte aan het eerder bespreekbaar maken van het (naderende) levenseinde. Omdat u tijdens deze workshop deelneemt aan een gesprek over het bespreekbaar maken van het naderende levenseinde op basis van een real-life case, leert u welke valkuilen u kunt tegenkomen en krijgt u handvatten om het gesprek aan te gaan.
Voor wie? Huisartsen Zorgprofessionals
Marjolein Verkammen, senior-adviseur palliatieve zorg, PZNL/IKNL Jojanneke van Staveren, onderwijsadviseur palliatieve zorg, programma adviseur O²PZ en projectleider onderwijsknooppunten
Marjolein Verkammen en Jojanneke van Staveren maken u wegwijs in de toolbox en nemen u mee in blended-learning, waarmee u als specialist palliatieve zorg onderwijs kunt geven aan verpleegkundigen en artsen. Ook maakt u kennis met enkele andere onderwijsmaterialen waarmee u zelf een scholingsaanbod op maat kunt geven binnen uw instelling.
Voor wie? Zorgprofessionals Docenten/opleiders Onderwijsontwikkelaars Terug naar boven
Walter Stekelenburg, docent Verpleegkunde, ROC Midden Nederland
De helpende wordt binnen de palliatieve zorg regelmatig ingezet in de zorg aan bed. Maar doorziet de helpende de problematiek en behoeftes? Heeft de helpende voldoende kennis van rituelen en gebruiken? Hoe weten we dat en wat krijgt hij binnen de opleiding hierover? In deze workshop denkt u, als opleider, mee over hoe voorkomen wordt dat de helpende te complexe taken op zich neemt, maar er wel voldoende gebruik gemaakt wordt van zijn of haar expertise in zorg. Ook leert u goed in te schatten wanneer wel en niet de helpende in te zetten.
Voor wie? Deze workshop is bedoeld voor docenten die lesgeven binnen niveau 2 opleidingen over palliatieve zorg.
Appie Nieuwman, senior docent Volwassenenonderwijs Zorg en Welzijn, ROC Friese Poort Gerard Castermans, projectleider O²PZ
Binnen het mbo-onderwijs heeft de student de mogelijkheid een keuzedeel palliatieve zorg te volgen. Dit keuzedeel kan vergeleken worden met de minor palliatieve zorg binnen het hbo en wo. Tijdens deze workshop gaat u samen met collega’s uit het onderwijs aan de slag met het opzetten van onderwijs palliatieve zorg. Wat zijn de voordelen van deze vrij toegankelijke onderwijsmaterialen, hoe zijn de materialen te gebruiken voor de diverse niveaus in de opleiding en op welke wijze kan ik met de materialen, opdrachten en leerdoelen vormgeven aan mijn onderwijs?
Voor wie? Docenten Beleidsmakers Onderwijsontwikkelaars
Moniek van Middendorp, netwerkcoördinator Palliatieve Zorg, Gooi en Vechtstreek Wies Wagenaar, projectleider O²PZ kernproject C en ambassadeur Noord-Holland/Flevoland Ellen van Houten, opleidingsadviseur, Tergooi ziekenhuis Het Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0 is inmiddels iets meer dan een half jaar beschikbaar. Voor het onderwijs betekent dit dat het onderwijs over palliatieve zorg nu verder geoptimaliseerd kan worden. Maar hoe pakt u dit aan? Tijdens de workshop leert u over een voorbeeld waarin de zorgpraktijk samenkomt met de onderwijspraktijk en hoe dit helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen kan helpen leren.
Voor wie? Docenten mbo en hbo Beleidsmakers mbo en hbo Onderwijsontwikkelaars mbo en hbo
Marjolein van Meggelen, RN Msc Integrated Care, studieleider post-hbo palliatieve zorg HU Arie Kooijman, vrijgevestigd geestelijk verzorger met een eigen praktijk voor coaching en counseling; betrokken bij het hospice in Oegstgeest; lid van de screeningscommissie O²PZ
Spirituele zorg is meestal gericht op de ander. In deze workshop richten we de aandacht nu eens op jou als zorgprofessional. Wat doet die zorg voor een ernstig zieke met jou, hoe ga jij om met verdriet en onmacht van de ander, wat doet dat met jou? Hoe staat het met jouw ‘innerlijke ruimte’, of maakt de huidige situatie dat die ruimte soms te krap is? Wat inspireert jou in het werk en daarbuiten, hoe zorgt u ook goed voor uzelf en elkaar? Wij zorgen voor een inspirerende sessie met elkaar, die informatief is en een aanzet geeft om ook uw eigen spiritualiteit serieus te nemen.
Voor wie? Zorgprofessionals
Sandrina Sangers, Agora Carolien Neefjes, Agora
Carla heeft COPD. Aan de hand van een gefilmd portret onderzoekt u met de andere deelnemers welke wensen en behoeften zij heeft. Daarbij richten we ons op de vier dimensies van de palliatieve benadering: fysiek, psychisch, sociaal en zingeving. Welke professionals uit de zorg of het sociaal domein zijn betrokken of zouden betrokken kunnen zijn? Waar ligt uw eigen focus, wat weet u zelf over het belang van die andere dimensies voor je patiënt/cliënt? Na deze sessie kent u de sociale kaart en weet u met wie u kunt samenwerken of naar wie u kunt doorverwijzen om samen de kwaliteit van leven van uw patiënt/cliënt te verbeteren.
Voor wie? Zorgverleners en professionals uit het sociaal domein die te maken hebben met thuiswonende mensen met een ongeneeslijke aandoening en hun naasten.
Ingrid van Zuilekom, hoofddocent palliatieve zorg lectoraat verpleegkunde AGZ, coördinator post hbo leergang palliatieve zorg en projectleider O²PZ In deze workshop staat de minidocumentaire Kijk je naar de ziekte of zie je de mens?, uit de onderwijstoolbox centraal. U test opdrachten over de verschillende aspecten in de palliatieve zorg die bij de documentaire horen. Op deze manier draagt u bij aan de oplossing en leert u hoe uw studenten kijken naar palliatieve zorg.
Voor wie? Docenten
Mara van Stiphout, Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg Carolien Huizinga, Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg Sandra de Loos, Fibula en PZNL Jongeren met een ongeneeslijke ziekte krijgen, meestal rond het achttiende levensjaar, te maken met de transitie van kinderarts naar een arts voor volwassenen. Door verschillen in organisatie en bekostiging van kinderpalliatieve zorg en palliatieve zorg voor volwassenen, ervaren jongeren en hun gezinnen knelpunten tijdens deze, vaak abrupte, overgang. Bovendien zijn ziektebeelden in de kinderpalliatieve zorg veelal complex en zeldzaam. Ze vereisen daarom specialistische zorg. Binnen de palliatieve zorg voor volwassenen zijn de benodigde expertise en hulpmiddelen vaak niet aanwezig. Ook zien we dat het aantal jongeren met een ernstige ziekte die de volwassenleeftijd bereiken toeneemt. We gaan tijdens deze deelsessie met jullie in gesprek om de knelpunten en mogelijke oplossingen te bespreken.
Marcella Tam, Leiden University Medical Center Jenike Eita, WoonZorgcentra Haaglanden
De Oog voor Naasten-methodiek biedt zorgverleners en zorginstellingen tools om naasten van patiënten in de palliatieve fase goede voor- en nazorg te bieden. Bij goede palliatieve zorg hoort ook zorg voor naasten. Het voorkomt dat naasten overbelast raken, waardoor ze niet meer kunnen zorgen voor hun dierbare die ziek is. Het geeft de patiënt rust als zij haar naasten in goede zorg achter laat. In het voorjaar van 2020 werd een aanvullende module ontwikkeld voor naasten van Corona-patiënten. In deze interactieve workshop wordt ingegaan op hoe u als zorgprofessional meer oog voor naasten kunt hebben en hoe de methodiek u hierbij kan helpen.
Gudule Boland PhD, strategisch projectleider en adviseur bij Pharos; projectleider ‘In gesprek over leven en dood’ en ‘Goed Begrepen’
Ongeveer een derde van alle Nederlanders heeft moeite om na een gesprek met de dokter thuis te vertellen wat hij heeft gezegd, de medische informatie te begrijpen en de afgesproken stappen uit te voeren. Het is dan ook van groot belang dat artsen en verpleegkundigen hun communicatie aanpassen. Maar hoe herkent u dit en hoe past u uw communicatie aan? Dat doet u door te oefenen. In deze workshop gaat u aan de slag met virtuele patiënten en krijgt u feedback en tips.
Voor wie? Docenten van alle medische opleidingen (docenten hbo-verpleegkunde en initiële geneeskundeopleiding, post-hbo verpleegkunde, huisartsenopleiding, opleiders aios) Nascholing (medisch specialisten, aios, verpleegkundig specialisten, specialistisch verpleegkundigen etc.)
Monika Kerckhoffs, Internist-Intensivist en opleider IC instelling In palliatieve zorg staat kwaliteit van leven centraal en dus moet ook bij het vormgeven van een intensieve IC-behandeling de patiënt centraal staan. Maar hoe brengt u prognose, persoonlijke voorkeuren en de proportionaliteit van de behandeling in balans? Welke rol speelt de surprise question bij patiënten in het ziekenhuis en hoe maakt u kwaliteit van leven meetbaar? Monika Kerckhoffs promoveerde op dit onderwerp en vond een tool en een belangrijk effect van een gestandaardiseerd besluitvormingsproces.
Christiaan Rhodius, specialist ouderengeneeskunde/arts palliatieve geneeskunde in Bardo Marieke Sonneveld, universitair docent aan de TU Delft/Human Centered Design; coördinator van het Delft Design for End of Life Lab Virtual reality biedt veelbelovende toepassingen in zowel zorg als onderwijs. Toch wordt deze technologie op dit moment in de praktijk maar schoorvoetend toegepast en zeker niet massaal omarmd. In deze workshop verkennen we de mogelijkheden van VR in de zorg en in het onderwijs, gaan we in op de ervaringen in de praktijk en eindigen we met een discussie over wat nou werkelijk de toegevoegde waarde zou kunnen zijn in deze twee domeinen. Hoe kunnen we het potentieel van virtual reality optimaal benutten? Wat is daarvoor nodig?
Voor wie? Voor eenieder die meer wil weten over de mogelijke toepassingen van virtual reality in zorg en onderwijs. Van eerste kennismaking tot ervaringsdeskundige.
Mary-Joanne Verhoef, Leiden University Medical Center Josefien de Bruin, PhD kandidaat Juiste Zorg Op de Juiste Plek
In deze interactieve workshop leert u hoe u vanuit je eigen rol als opleider/docent levenseindezorg in (geneeskunde-)opleidingen kunt versnellen. Na een korte introductie formuleren we in het eerste gedeelte van de workshop een gezamenlijke visie. In het tweede gedeelte identificeren we de vervolgstappen. Wat kunt u doen om toekomstige artsen beter voor te bereiden op levenseindezorg? En wat hebt u hiervoor nodig?
Voor wie? Docenten en opleiders
Warner Prevoo, interventieradioloog, mede auteur ‘Echte dokters huilen ook.'
Als medisch specialist ben je niet immuun voor de ziekte die je behandeld. Zo werd Warner Prevoo in 2016 gediagnosticeerd met longkanker. Hij deelt zijn ervaringen en persoonlijke nieuwe inzichten omtrent arts-patiënt contact, palliatieve zorg en behandelingen. En biedt u persoonlijke inzichten hoe u uw communicatie met de patiënt effectiever kunt maken. Take out boodschap Optimale eerlijke en transparante communicatie tussen arts en patiënt is key. Mee kunnen beslissen over eigen behandelingstraject is een pre, geen must. Interactieve sessie.
Voor wie?
AIOS, medisch specialisten, verpleegkundigen, leerhuizen, docenten.
Drs. Charlotte Kröger, junior onderzoeker en docent (Amsterdam UMC, VUmc) Dr. Suzanne Metselaar, ethicus en universitair docent (Amsterdam UMC, VUmc)
In deze workshop bieden Charlotte Kröger en Suzanne Metselaar u de gelegenheid om actief kennis te maken met een concrete, laagdrempelige methode om moreel lastige situaties bespreekbaar te maken: CURA. Met CURA kan je studenten ondersteunen om morele competenties te ontwikkelen, goed met 'morele stress' om te gaan en lastige situaties actief en gestructureerd bespreekbaar te maken. We geven handvatten voor het inzetten en inbedden van CURA in jouw onderwijs(organisatie). CURA is samen met zorgverleners en studenten ontwikkeld en bruikbaar voor alle onderwijsniveaus.
Docenten, opleiders, trainers en zorgverleners.
Home Actueel Over O²PZ Onderwijsplatform palliatieve zorg Onderwijsknooppunt palliatieve zorg
Stuur een bericht
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.