Submenu

‘Met de materialen van het Onderwijsplatform palliatieve zorg houd ik mijn lessen up to date'

20-12-2021
1769 keer bekeken 0 reacties

Steeds meer onderwijsmakers en docenten weten de toolbox met onderwijsmaterialen van O²PZ te vinden. Een van hen is Jessica Stedema-Klopper, docent gezondheidszorg en welzijn bij Horizon College in Hoorn.

Wat zijn haar ervaringen met de toolbox? En hoe gebruikt zij het materiaal dat ze er vindt voor haar lessen?

Jessica werkte jarenlang in de thuiszorg voor zij de overstap maakte naar het onderwijs. Ze geeft les op mbo niveau 3 en 4. Haar lespakket is breed: van anatomie en begeleide vaardigheden tot palliatieve zorg. Het betekent ook dat ze haar kennis op al die terreinen op peil moet houden. ‘Dat is best een uitdaging -  de  ontwikkelingen in de zorg gaan razendsnel.’

Om die reden is het onderwijsplatform voor haar een uitkomst. ‘Je weet dat de informatie die er te vinden is up to date en relevant is. Het is ook veel materiaal, dat vaak ook nog eens kant en klaar te gebruiken is voor de lessen. Zo gebruik ik nu standaard de introductiefilmpjes over palliatieve zorg die op het platform te vinden zijn.’

Vandaag nog vond ze er een interessante training in empathisch luisteren. Daarmee wil Jessica haar studenten leren hoe je communiceert met een patiënt die net slecht nieuws heeft gekregen van de arts. ‘Die training was voor onze lessen net wat te lang. Ik haal er dan de PowerPoint en de handleidingen uit, en ‘comprimeer’ het materiaal om het op die manier passend te maken voor mijn les.’

Inspiratie
Dat er steeds meer aandacht is voor palliatieve zorg in het onderwijs, juicht Jessica toe. ‘Palliatieve zorg is natuurlijk basiszorg. In het verpleeghuis maar ook in de thuiszorg is de meeste zorg feitelijk palliatieve zorg. In mijn lessen sta ik ook vooral stil bij wat palliatieve zorg nu eigenlijk behelst en daarbij benadruk ik dat het veel meer betreft dan de laatste levensfase. Al kwamen er laatst nog een paar studenten terug van een praktijkopdracht. Volgens hun werkbegeleider was er bij hen geen palliatieve zorgvraag omdat ze er geen mensen in de stervensfase begeleidden.’

De toolbox is voor Jessica niet alleen een bron van informatie, maar ook van inspiratie. ‘We zijn altijd druk in het onderwijs. Er is veel dat je moet bijhouden en bijwerken. Als ik er zelf even niet uitkom, mag ik graag even rondstruinen door het materiaal, op zoek naar een goede invalshoek. Zo was ik erg geïnspireerd door de animatiefilm ‘Zingeving in de palliatieve fase, het Diamantmodel’, geschikt voor niveau 4-studenten. Naar aanleiding van die film heb ik het boek waarin het voorkomt besteld en daarna de e-learning cursus gevolgd. Die was ik anders misschien niet zo snel tegengekomen.’

Ook de vele casuïstiek die op het platform verzameld is, is waardevol voor Jessica. ‘Niet alleen voor mijn lessen in palliatieve zorg trouwens. Binnenkort moet ik weer een les anatomie van de longen geven. Dan zoek ik op een ziektebeeld als COPD.’

Tijd besparen
Overigens ‘struint’ Jessica niet alleen op het materiaal dat geschikt is voor het mbo, maar ook naar dat voor hbo en wo. ‘Op zich is er meer dan genoeg materiaal beschikbaar voor het mbo - zeker ook met het Keuzedeel palliatieve zorg, een vak waarin ik ook lesgeef. Maar ook het hbo- en wo-materiaal is makkelijk om te buigen. Bijvoorbeeld door het taalgebruik iets aan te passen, of sommige onderdelen eruit te laten. Daardoor is die indeling in niveaus voor mij minder relevant.’

Een bezoekje aan het platform bespaart Jessica dus vooral tijd, zorgt ervoor dat ze bijblijft en helpt haar op weg als ze inspiratie zoekt. Dat gunt ze haar collega’s ook. Maar dan moeten die wel weten dat de toolbox er ís, zegt ze. Ze heeft wel een suggestie om meer ruchtbaarheid te geven aan het bestaan ervan. ‘Ik haal zelf vakinhoudelijke informatie van LinkedIn. Misschien is het een idee om artikelen als deze op LinkedIn te delen?’

 

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen