Submenu

Onderwijsplatform palliatieve zorg: onderwijsmateriaal updaten én uitbreiden is ongoing process

Tessa Schouten 25-05-2022
950 keer bekeken 0 reacties

De screeningscommissie van het Onderwijsplatform zet zich in om het aanbod onderwijsmaterialen palliatieve zorg up-to-date te houden. Ook horen zij graag voor welke onderwerpen docenten nog materiaal zoeken. Zodat er een oproep voor gedaan kan worden of onderwijsmateriaal voor ontwikkeld kan worden

Ine Visscher is manager, coach en adviseur en biedt Just-In-Time-Learning (JITL)-trajecten voor opleidingsafdelingen. Voor de O2PZ screeningscommissie houdt zij zich bezig met het screenen en doorontwikkelen van onderwijsmateriaal voor het Onderwijsplatform palliatieve zorg op Palliaweb.nl. Visscher vertelt hoe de beoordeling van dat onderwijsmateriaal in zijn werk gaat. En wat er moet gebeuren voor het geschikt is voor het Onderwijsplatform palliatieve zorg.

Geschikt maken
Op het Onderwijsplatform palliatieve zorg zijn scholingen te vinden, maar ook onderwijs- en achtergrondmaterialen die opleiders kunnen gebruiken voor hun onderwijs. Deze materialen moeten aan bepaalde criteria voldoen voor ze een plekje krijgen op het Onderwijsplatform palliatieve zorg. De screeningscommissie van O2PZ controleert dat. Ine Visscher: ‘Onderwijsmateriaal is materiaal waaraan leerdoelen en opdrachten of werkvormen zijn gekoppeld, bij achtergrondmateriaal is dat niet het geval. En vaak komen we als screeningscommissie achtergrondmateriaal tegen dat wel geschikt kan worden gemaakt als onderwijsmateriaal, door doorontwikkeling.’

Hoe ga je te werk?
‘Als basis gebruiken we het Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0, waarin alle competenties zijn omschreven. Simpel gezegd leggen we die competenties, kennis en kunde op het materiaal en koppelen we daar oefeningen, opdrachten of andere theorieën aan. Je stelt jezelf de vraag wat jij wilt dat mensen leren en hoe ze dat zouden kunnen leren. Als voorbeeld neem ik de documentaireserie Kijken in de ziel. Dat is mooi materiaal waarin ongeneeslijk zieke mensen vertellen wat hen is overkomen. Een opdracht zou kunnen zijn dat je studenten de video laat bekijken en ze laat vertellen welk verhaal hen het meest aanspreekt en waarom. Vervolgens koppel je daar de vier dimensies aan: fysiek, psychisch, sociaal en zingeving. De docent kan de student vragen welke dimensie het meest aan bod komt. Je kunt vragen hierover een presentatie te maken en die mee te nemen naar de les, waarin alle observaties met elkaar uitgewisseld worden.’

‘Een video als Kijken in de ziel is op zichzelf geen onderwijsmateriaal, tót je er werkvormen en niveaus aan hangt’


Wat is jouw motivatie om onderwijsmateriaal te screenen en door te ontwikkelen voor het Onderwijsplatform palliatieve zorg?
‘Ik vind het ontzettend leuk om onderwijsmateriaal samen te stellen. Daarnaast merkte ik dat het materiaal dat op Palliaweb.nl stond, niet altijd echt onderwijsmateriaal was, maar dat zeker wel kon worden. Een video als Kijken in de ziel is op zichzelf geen onderwijsmateriaal, tot je er wat mee doet. Een handige docent maakt er zelf een les van, maar moet dan in de enorme hoeveelheid achtergrondmateriaal zoeken naar iets geschikts. Door er niveaus en werkvormen aan te hangen, vergemakkelijken we niet alleen de zoektocht, maar kan de docent het ook direct toepassen.’

Het Onderwijsplatform palliatieve zorg “staat” inmiddels. Zit jouw werk er nu op?
‘Nee, het werk aan het platform zit er eigenlijk nooit op, want het aanbod moet altijd actueel en up-to-date blijven. Bovendien is er nog veel achtergrondmateriaal te vinden dat goed is door te ontwikkelen tot onderwijsmateriaal. En ik zou het heel mooi vinden als we niet alleen het huidige aanbod optimaliseren, maar ook inventariseren wat het werkveld nodig heeft. Dat docenten bij ons kunnen aankloppen met hun vraag: bijvoorbeeld over competenties waarvoor ze het lastig vinden werkvormen te bedenken. Dan kunnen we daarmee aan de slag. Wat ook goed zou zijn, is te onderzoeken hoe gebruikers het Onderwijsplatform palliatieve zorg ervaren en hoe wij de materialen nog beter kunnen aanbieden. Nu O2PZ een vervolgsubsidie heeft ontvangen voor het borgen van het Onderwijsplatform palliatieve zorg, kunnen we daar wellicht mee aan de slag.’

Auteur: Kirsten Karmiggelt

Zorgdocenten die behoefte hebben aan onderwijsmateriaal palliatieve zorg vinden dit gratis op www.palliaweb.nl/ondewijs

Op zoek naar onderwijsmateriaal voor bepaalde palliatieve zorgcompetenties? Meld het aan het Onderwijsplatform palliatieve zorg

Afbeeldingen

Cookie-instellingen