Submenu

Onderwijsknooppunt Septet is de 'linking pin' tussen vraag en aanbod

Shari Iskandar 08-07-2022
2122 keer bekeken {0} reacties

Het netwerk van regionale Onderwijsknooppunten Palliatieve Zorg, waarbij O²PZ ondersteunt, is in ontwikkeling. Zij slaan een brug tussen landelijke en regionale activiteiten rondom onderwijs palliatieve zorg. Welke uitdagingen en successen komen ze tegen? We zoomen in op Onderwijsknooppunt Septet.

Ambassadeurs Marjolein van Meggelen (studieleider post-hbo Palliatieve zorg aan de Hogeschool Utrecht) en Willemien Schep (netwerkcoördinator palliatieve zorg) van Onderwijsknooppunt Septet vertellen over de ontwikkelingen en uitdagingen in regio Utrecht. ‘Met ons Onderwijsknooppunt willen we iedereen kunnen bedienen die ook maar iets te maken heeft met palliatieve zorg en onderwijs’, vertelt Van Meggelen. ‘Dus niet alleen docenten of studenten, maar bijvoorbeeld ook consulenten palliatieve zorg die naast hun consulentschap lesgeven. En mocht een ROC-docent om een expert verlegen zitten, dan zorgen wij dat er een gastdocent die kant op gaat. We noemen onszelf Onderwijsknooppunt, maar je zou ook kunnen zeggen dat we een onderwijsnetwerk zijn. We zijn allebei al lange tijd werkzaam in de sector en hebben daardoor toegang tot een groot netwerk. Daar komt het consortium Septet nog bij, dat uit zeven netwerken palliatieve zorg bestaat. We kennen dus vrijwel alles en iedereen die met palliatieve zorg te maken heeft in onze regio.’

Successen

Onderwijsknooppunt Septet zoekt verbinding met al die partijen in de eigen regio. Van Meggelen: ‘We proberen een linking pin te zijn tussen vraag en aanbod. Een goed voorbeeld daarvan is de VIMPdocentscholing (Verspreidings- en Implementatie IMPuls, red.). Onderwijsknooppunt Limburg en Zuidoost-Brabant kreeg daarvoor een subsidie van ZonMw, waarmee de Onderwijsknooppunten een kosteloze scholing konden aanbieden aan alle docenten in de regio. Daar was heel veel belangstelling voor. We hebben docenten van ROC’s en hogescholen kunnen scholen in palliatieve zorg. Docenten kregen naast kennis en onderwijsmaterialen ook inzicht in experts die in te zetten zijn in de lessen.’

Een ander succes is het onder de aandacht brengen van het Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0. ‘We zijn momenteel aan het onderzoeken in hoeverre het Onderwijsraamwerk bij de instellingen is geïmplementeerd en of er nog ondersteuning nodig is’, zegt Schep hierover.

‘Door tijdgebrek bij onderwijsinstellingen en in de zorg valt het niet mee om bijeenkomsten te houden waarbij iedereen aanwezig kan zijn’


Uitdagingen

Niet alles verloopt altijd even snel en soepel. Zo zijn er ook bij Onderwijsknooppunt Septet de nodige uitdagingen te overwinnen. Schep: ‘De onderwijsinstellingen staan onder grote druk en het ontbreekt ze aan ruimte en tijd. Het valt dan ook niet mee om bijeenkomsten te houden waar iedereen bij aanwezig kan zijn. En dat geldt natuurlijk ook voor de zorg. Ook daar heeft onderwijs niet altijd de prioriteit, puur omdat het aan tijd ontbreekt. Daarbij komt dat palliatieve zorg ziekte-overstijgend is. Dus als je op een ziektebeeld inzoomt in het onderwijs, is palliatieve zorg daar geen vanzelfsprekend onderdeel van.’ Van Meggelen beaamt dat: ‘We moeten palliatieve zorg continu onder de aandacht brengen.

‘Door de covid-pandemie waar we nu uitkomen, is er nog een inhaalslag nodig’, vervolgt ze. ‘De studenten hebben daar ook mee te maken, want vind bijvoorbeeld maar eens een stageplek. Maar ook voor de deeltijdstudenten, waaraan ik zelf lesgeef, is het niet makkelijk. Door het personeelstekort in de zorg is de opkomst veel lager. Het komt voor dat een student niet kan komen, omdat die ineens een ronde in de wijk moet doen. En als ze al in de schoolbanken zitten, worden ze soms ook nog door hun werkgever gebeld. Vóór covid gebeurde dat vrijwel nooit.’

‘We maken veel gebruik van het Onderwijsplatform Palliatieve Zorg op Palliaweb, waar heel veel onderwijsmaterialen op staan die we kunnen aanbieden’


Verbinding onderzoek-onderwijs-praktijk

‘Daarom proberen we te kijken hoe we de ondersteuning zoveel mogelijk op maat kunnen aanbieden’, vervolgt Van Meggelen. ‘Soms zijn online bijeenkomsten handiger dan fysieke en misschien moeten we in sommige gevallen wel naar de docenten toe gaan, in plaats van zij naar ons.’

Schep: ‘Ondertussen maken we veel gebruik van het Onderwijsplatform Palliatieve Zorg op Palliaweb, waar nu heel veel onderwijsmaterialen op staan die we kunnen aanbieden. Dat doen we via een nieuwsbrief. En als er bijvoorbeeld wetenschappelijke onderzoeken zijn, nodigen we de onderzoekers uit om uitleg te komen geven, zodat we de verbinding onderzoek-onderwijs-praktijk weer benadrukken.’

Septet als magneet

‘We proberen continu de magneetwerking van ons Onderwijsknooppunt te verbeteren’, vervolgt Van Meggelen. ‘Dat het zó leuk is, dat mensen er graag bij willen horen. Zo houden we voor regio Utrecht op 27 september een bijeenkomst waar Janny Oskam, van het boek ‘Tussenland’ komt. Daarmee hopen we veel mensen bijeen te krijgen.’

Auteur: Kirsten Karmiggelt

Op de hoogte blijven van de activiteiten in de regio Utrecht? Neem contact op met Willemien en Marjolein

Het Netwerk van regionale Onderwijsknooppunten Palliatieve Zorg heeft als slogan ‘Regionaal gebeurt het, landelijk komen we samen’. De Onderwijsknooppunten zijn de spin in het web van palliatief zorgonderwijs. Ze vormen een verbindende schakel tussen onderzoek en praktijk. Door heel Nederland zijn er acht Onderwijsknooppunten Palliatieve Zorg die elk een eigen regio bedienen. De ambassadeurs van deze Onderwijsknooppunten vertellen over de uitdagingen die ze tegenkomen en over de successen waar ze zich over verheugen. 

>> Bekijk alle onderwijsknooppunten

Lees meer:

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen